Pages

October 11, 2011

Dalam Dilemma



Pejam celik, pejam celik, dah setaun setengah aku kat IPG ni. Alhamdulilah, sekarang aku dah nampak dah the real pathway sekarang ni. Teringat masa mula-mula nak fikir nak sambung kat mana, siap berpakat dengan member lagi, kononnya nak dapat tempat yang sama. Mak aih, berangan je lebih, result bagai Nokia 3310 dengan Sony Xperia je, ada hati nak belajar sama. Adoheh...

Nak dijadikan cerita, aku dapat kedua-dua surat tawaran dari asasi dan matrix tak lama lepas tu. Asasi tu dapat kat UIA, jurusan alam bina. Pergghh.... universiti yang aku dok berangan nak  pegi dari dulu. Pastu, aku dapat tau gak yang member aku dari sekolah lain pun dapat tempat yang sama. Yey, ada geng! Aku tersengih macam kucing Kak Jemah jiran sebelah diberi makan ayam KFC. Comel gila... (x_x)

Nak pegi mana ek; matrix ke, asasi ke IPG?

Dalam masa yang sama, aku dapat matrikulasi Labuan yakni syurga coklat, jurusan sains hayat. Aku sekali lagi tersengih, apa taknya, syurga coklat, murah-murah pulak tu.

Nak pergi IPG, result belum tahu lagi. Hish, musykil... musykil... Tapi bak kata mama, kalau masuk IPG ni, terjamin sikit la. Keluar je dah dapat kerja. Gaji besar pulak tu. Adik-adik mengangguk manja, mintak disekeh budak bertiga ni. Aleya yang sememangnya kaki bodek mula berkata:

Abang jadilah cikgu macam papa dengan mama. Nanti bolehlah belikan Tora banyak-banyak...

Pastu, si abangnya pula Furqan menyambung:

Abang jadi je la cikgu. Duit banyak. Nanti Qan suruh abang beli Ben 10, Spongebob, Transformers, Power Rangers...
Mak aih, belum apa-apa lagi dah mengidam? Disuruh belajar malas, kalau nak suruh orang belikan apa-apa cepat je (last-last aku beli jugak masa balik cuti). Tak puas nak cekau duit mama dengan papa, aku pulak nak dikerjanya. Adoyai... Pening.... Pening....

Penasihat peribadi a.k.a pengikis duit aku.... @_@

At last, aku ambik langkah drastik, aku tolak tawaran UIA dan matrix Labuan. Rasa macam nak menangis je masa tu. Yelah, dah la UIA, gila kau nak tolak. Bukan senang nak dapat kat situ. Dah mama suruh tunggu IPG, ikut je la. Aku redha dengan ketentuan Ilahi kalau aku tak dapat IPG. Terfikir jugak, kalau tak dapat IPG, macam mana? Dah la yang dua tadi aku dah tolak. Adoyai....

Macam mana kalau aku tak dapat IPG? How? How? How?

You know what? Aku even tak dapat Form 6, walaupun dah merayu beberapa kali. Heran binti pelik bin misteri betul la. Untuk cover aku punya appliment, (wujud ke perkataan ni?) aku apply la IPTS yang lain, SeGi, UniKL. Unirazak, Lim Kok Wing, MAHSA, PTPL, macam macam lagi lah.



Tak lama lepas tu, syukur alhamdulilah, aku dapat tawaran IPG, itupun kawan aku tolong check kan. Huh, IPG Kampus Raja Melewar? Negeri Sembilan? What??? Ingatkan dapat kat IPG Kampus Rajang, dekat sikit dengan rumah, 1 jam je kot.  Hmmmphh, takpe lah...  Dah memang aku ni ditakdirkan untuk belajar jauh dari family semenjak dari zaman sekolah lagi kot. Rezeki kan, jangan ditolak.


Di sinilah aku sekarang, di bumi Melewar. Sabtu ni jadi IPG Sukan pulak, class!

Setaun kemudian, aku makin gah di sini. Hehehe... Bersyukur sebab pilihan aku adalah pilihan yang tepat sebab naluri aku telah menunjukkan kedominanan seorang guru. Ceh, macam biologi pulak dah. Jadi cikgu OK what, daripada terperap kat U tu, last-last masuk IPG lepas kutuk kaw-kaw punya. Masa tu nanti sapa yang malu? Tepuk dada tanya sakit tak...

So, kawan-kawan semua, adakah korang mengalami apa yang aku alami? Kepada calon SPM, lepas ni fikir baik-baik dulu sebelum buat keputusan. Jangan tergesa-gesa, selidik dulu apa yang kita lebih cenderung. Ingat!



AAA: Masa dapat tau aku dapat IPG kat semenanjung, rasa macam nak pengsan je.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...