Pages

February 11, 2012

Angry Birds Haram!



Permainan video yang semakin digilai segenap lapisan masyarakat dunia seterusnya mencetuskan satu fenomena yang baru, Angry Birds telah disahkan boleh menjurus kepada keganasan dan mengancam keamanan sejagat. Dikatakan permainan video tersebut lebih banyak memberi pengaruh yang negatif kepada kanak-kanak...




Begitulah isi pertama dalam akhbar GOSIP HARIAN yang aku baca semalam (jangan dicari akhbar tu, memang takkan jumpa, ada kat kawasan rumah aku jer... hehehe). Tak dinafikan game Angry Birds ni dah jadi satu fenomena baru yang menggantikan fenomena Tsumawi. Aik? Hehehe...


Permainan kegilaan kanak-kanak masa kini
Tanyalah sesiapa saja, dari tok ayah sampailah ke budak-budak dua taun, semua kenal Angry Birds. Diorang lagi kenal Angry Birds ni dari nama kucing jiran sebelah rumah. Pastu kat sekolah, budak-budak semua siap compete lagi sapa main lagi tinggi level dia. Adik aku kat rumah sampai tak makan nasik main game ni. Nasib baik je masa untuk Tuhan dan study dia tak lupa, kalau tak kena hayun dengan rotan la nampaknya. Hehehe...


Statistik karakter protagonis Angry Birds

Ada khabar angin bertiup kencang mengatakan bahawa game ini haram. Yup, aku memang setuju! So, ingin aku jelaskan kat sini, setelah diselidiki betul-betul, aku yakin lagi pasti yang game ini memang haram. Tapi haram bukan disebabkan adanya watak babi di dalam game tersebut, tetapi.... tetapi.... game ni yang...

HARAM JADAH!!!

Susah gila kot main dia. Dah la berdinding papan, batu, kaca bagai. Nak je aku masuk dalam game ni, roboh je satu per satu pelindung tu. Aku main sampai level 16 je, terus tension main. Darah tinggi ni dah makin naik dah darahnya. Nasib baik main  pakai laptop kawan, kalau tak kan tak pasal-pasal laptop tu bungee jumping dari tingkat 2 asrama nih. Tak guna punya game! Bukan burung yang marah, tapi ORANG YANG LASTIK BURUNG tu yang menyirap darah.

Burung (peluru) ada berapa ekor je, nak pecahkan dinding ni cemana?
Ada yang kata game ni haram sebab ada burung yang warna biru tuh sebut 'Alhamdulilah'. Hurmmm... aku tak berapa nak pastilah, tapi mungkin tu bunyi burung tu je kot. Kalau kita dah mindsetkan otak kita burung tu cakap 'Alhamdulilah', memang benda tulah yang kita dengar. Entah, bagi aku, tak la kot.

Pastu, ada pulak yang cakap part last tu ada ala-ala Angry Birds meruntuhkan Kaabah. Ya ke? Aku tak tau lagi, sebab main pun tak lepas-lepas lagi nih. Mungkin betul, mungkin tak, mungkin kebetulan atau mungkin ada agenda di sebaliknya. Mungkin ada yang terlalu parenoid sampai semua benda yang dia nampak tu macam menghina Islam. Sama macam isu iluminati, pantang tengok seti tiga sikit, petak putih-hitam sikit terus Iluminati. Kadang-kadang tak boleh gak nak positif sangat sampai benda yang kita buat tu sebenarnya menghina agama kita sendiri pun kita tak sedar. Senang cerita, main je. Kalau was-was, jangan main.




Entry ini hanyalah gurauan semata-mata. Kalau ada yang terasa hati, terkecik hati tu, mintak maaplah banyak-banyak ye. Mungkin agak kontroversi dan keterlaluan sikit, tapi paras 'parenoid' kita orang Malaysia ni perlu dikurangkan sikit, jangan sampai kita asyik nampak yang buruk je, walhal benda baik pun kita tengok buruk (ni kira tahap yang paling kronik dah ni.). So, semuanya terpulang pada korang. Dah ada akal, tau-taulah sendiri yang mana betul yang mana salah. Peace yo~

AAA : Adik main dah nak habis dah, siap main tutup mata gi... sob... sob...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...