Pages

November 16, 2011

Keluangman... Siapa Tu???



Masa kecik-kecik dulu, sekitar 1998 kalau tak silap aku, animasi ni ditayangkan. Sapa ada tengok? Aku siap tengok dari episod pertama kot. Best gila, ni kira superhero terawal kat Malaysia. Dari kostum dia, kita dah tau dah diorang tiru Batman, tapi takpe, nama Melayu beb, mana ada kat negara lain ada superhero nama Keluangman, pesakit hospital sakit jiwa pulak tu.



Seorang pemuda yang tinggal di Hospital Bahagia Tumpoi sebenarnya adalah seorang pembela manusia sejagat iaitu Keluang Man. Pembantunya Tiungman sering membantunya menumpaskan musuh negara kerana pihak polis kawasan Tampoi yang diketuai oleh Inspektor Sahab seringkali terlambat sampai ke tempat kejadian manakala Khaty Ismail, seorang wartawan akhbar Metropolitan Tumpoi sering pula cuba menjejaki supehero misteri ini. Kadangkala gelagatnya seolah-olah sudah jatuh cinta dengan hero sebutan ramai ini.

Watak-watak dalam kartun ni:

Borhan / Keluangman


Disebalik topeng Keluang Man  adalah seorang pesakit di sebuah hospital gila, Borhan. Dia merupakan seorang jaguh silat sebelum dimasukkan ke hospital gila. Apa sebab dia masuk hospital tu entah la. Keluang Man ni pulak alter-ego nya sebelah malam, sama macam Batman. Dia akan menceroboh keluar dari hospital pada waktu malam demi menyelamatkan insan lemah dari para penjenayah. Gajet takde la sehebat Batman, tapi yang paling popular boomerang dia. Watchaaa!!!

Samad / Tiongman

Samad, member rapat Borhan kat Hospital Bahagia Tumpoi, sebelah malamnya menjadi Tiongman yakni sidekick bagi Keluang Man. Dia ada awek nama Aishah tetapi dia putuskan hubungan dia dengan Aishah sebab orang ramai kata dia sudah gila dan hanya layak menetap di Hospital Bahagia Tumpoi saja. Sebelum dimasukkan ke hospital itu, Samad  seorang mekanik yang berjaya, tapi lepas  kejadian letupan yang tak disengajakan berlaku kat bengkelnya, dia hilang ingatan dan perlu dipulihkan.

Inspektor Sahab


Inspektor polis yang selalu lewat ke lokasi kejadian, sejurus lepas Keluangman dengan Tiongman blah dari situ. Beliau agak bengang dengan dengan superhero dua orang tu dan menyimpan hasrat untuk tangkap kedua-dua mereka, tapi sayang usahanya gagal.


Khaty Ismail
Wartawan bagi akhbar Metropolitan Tumpoi, selalunya berada kat kawasan kejadian masa Keluangman menjalankan misinya. Dia tersangat nak tahu siapa insan di sebalik topeng tersebut. Dia seakan-akan menaruh perasaan kat Keluangman pun ada dalam cerita ni.

Nak tahu apa yang paling best? Mestilah lagu tema dia, dulu jadi siulan ramai kot. Hehehe...


Dengar kata, ada yang nak buat remake Keluangman dalam bentuk 3D. Apa cerita sekarang ngan bila keluar, entah la.


 
AAA : Pasni nak buat entri pasal Usop Sontorian pulak.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...