Pages

November 14, 2011

Ini Satu Amaran!!!


Fuhhh… baru je habis menangis, puas aku menangis ari nih Tahniah exam paper, ko benda pertama kat maktab ni buat aku menangis bagai nak rak nih. Rasa tersentap pangkal jantung aku dikerjakan soalan esei fizik tu tadi. Punyalah bagai nak mati aku hafal semua formula, pastu aku focus kat tiga topic ni je; MEDAN MAGNET, TRANSFORMER ngan REKTIFIKASI. Nasib baik keluar, dapat la tamping markah aku yang agak sengal-sengal ubi kat situ.
OK, seriously bila aku belek je paper tu, aku tersenyum puas bila tengok soalan struktur dia, sebab malam sebelumnya dah bergasak dengan Dato, Izzat ngan Amin (thanks Dato, u really help all of us last night) , dah tu memang sebijik pulak soalan dengan benda yang kitorang ‘bualkan’ malam tu. Tapi, masa ni belum tengok soalan esei lagi.

Haaa… ni part yang best, bila aku tengok je soalan esei Fizik tu, soalan 1 (a) tetiba aku macam orang bodoh. Apa ke benda soalan ni nak. Aku tengok member-member yang lain dah berkerut dahi dah, tak kurang yang mengeluh dan menjerit kecil, yang rasa macam nak menagis tu tak payah cakap la, aku pun rasa macam tu gak. Tengok soalan (b), wah soalan fevered aku! Tapi just 10 markah je, boleh la nak tampung markah aku mana-mana yang koyak rabak tu.

Tengok pulak soalan 2 (a), aku boleh katakana sebagai senang sebab sebahagian besar istilah tu dah di belajar masa SPM, malangnya aku macam orang hilang ingatan. Tetiba otak jammed. Yea, persitiwa semester lepas berlaku lagi ye. Tetiba aku rasa blank walhal dah baca. Tapi bila fikir balik kan, apa sebab benda-benda cenggini boleh berlaku ek?
Pada pendapat aku la, ada beberapa sebab kot, antaranya:
  • Kita expect soalan susah-gila-kentang, tapi yang kuar pulak senang-gila-gerudi (selalunya orang sains ni takleh jawab soalan sepsis cenggini)
  • Nak recall balik apa yang kit abaca, tpi tak boleh sebab nervous sangat
  • Masa jawab soalan tu, memang dah down habis dah masa tu. Apa yang ada dalam kepala otak masa tu hanyalah, “memang kompom repeat la ku taun depan”
  • Rasa cemas lagi suspens  berjaya menconquer minda ngan soul kita, sikit-sikit nak tengok jam, sikit-sikit nak tengok jam
  • Belajar ikut apa yang dispot je, walhal takde spot pun untuk soalan Sains 1 nih
  • Ni sebab paling sadis skali, TAK BELAJAR, MEN FACEBOOK, BLOGGING, TWITTERING, SKYPING, MANGA-ING je lebih…
Well, aku jadi bangang cenggitu masa exam tadi disebabkan salah satu sebab di atas, tapi bukan yang last sekali ye. Sori sikit. Apa-apa pun, berdoa je la kita semua LULUS ye. Mudah-mudahan perjalanan kita ke Ijazah Sarjana Muda Perguruan Pend Sains dipermudahkan oleh-Nya. Amin….

INGAT, INI SATU PENGAJARAN!!!

AAA : Sekarang fokus untuk kertas Sains 2 pulak, pastu, packing and then BALIK!!! yuhuuu!!!

3 comments:

Unknown said...

BHAHAHA besok aku paper SENI. huwaa! study2 :)

cik zaa said...

aku pun..huwaaaa..nak nanges !!!
penat gila aku studi bio tapi kua punyalah cikaii..heeeee

Azwan Lai Azahary said...

Nedhamzah: good luck, nak aku tolong soalt hajat untuk ko esok ke?


Epal bersepai: udah-udah la tuh... hahaha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...