Pages

February 19, 2012

Berakhirnya Sebuah Ekspresi


Assalamualaikum semua...

Ni adalah entri yang terakhir dari seorang insan bernama Azwan Lai Azahari. Sedar tak sedar, dah empat taun dah aku ternak blog aku ni. Dari tak tau apa-apa taun 2009 dulu, sampailah penuh tangki otak dengan idea sekarang ni (2012). Dan sebenarnya, hari ni adalah hari jadi yang keempat blog aku. Yeay... Happy birthday to you, dear. Tapi, apakan daya, semua dah tertulis kat whiteboard, storyboard, dashboard dan sebagainya, dah tiba masanya untuk aku matikan blog Aku Adalah Aku ni.

Dalam masa 4 taun ni, banyak kali jugak blog aku ni bersalin kulit. Kesian pulak tengok dia nih. Pada mulanya, aku buat blog pun sebab nak publishkan aku punya penulisan kreatif; cerpen, novel, puisi. Tapi lama-kelamaan, misi aku menjadi lebih besar - share apa yang aku rasa, aku tahu kat semua orang, tak kisahlah orang nak amik tau ke tak. Dari saat tu, followers bertambah semakin ramai, trafik pun makin lama makin naik. Sampailah ke hari ni, aku sangat bangga sekali dengan pencapaian yang dah aku kecapi.

Antara header terawal...
Yang paling aku enjoy tulis ialah pasal kisah cinta bersegi-segi antara Mail Lambung, Acai dan Zila Bakar Rin, tak lain tak bukan Surat Cinta Mencarut Tahap Infiniti satu-satunya telenovela yang bersiri-siri sampai 5 siri. Twilight Saga pun kalah tau. Tapi nampak gayanya 2 siri terakhirtak sempat aku nak habiskan, sebab terlampau busy sangat. Takpe, nanti adalah aku publish kat fb tu. Hehehe...

Pastu, ada satu lagi cerita pasal budak perempuan nak ngorat budak laki kat sekolah. Memang lawak la. Dapat idea pun sebab ada pengalaman kat sekolah dulu, i mean bukan aku yang jadi mangsa tapi kawan-kawan yang lain. Kisah Memo Cinta ni memang menarik la, sebab sikit sebanyak kita tau modus operandi yang budak-budak perempuan ni gunakan untuk pikat budak laki, lagi real tak macam yang selalu dimomokkan dalam drama tv tu. Sikit-sikit gedik, sikit-sikit gedik. Tapi dalam kisah ni, semua spesis awek ada.

Kat sini la aku ekspresikan semua idea dan isi hati aku,
Ada banyak novel, cerpen, puisi yang aku hasilkan dalam blog ni. Antara yang aku suka, Yang Halal UntukmuMaafkan Aku Sahabat ngan Hati Mukmin Pasti Menangis. Lepas ni kena la copy paste balik dalam Word, mana tau aku nak bukukan ke, share kat Facebook ke, apa ke kan. Ada sekali tu, ada satu syarikat penerbitan (aku lupa tah nama dia, yang pasti aku pernah tengok buku yang dipublished syarikat ni). Dia macam tengah usha aku punya penulisan, masa tu pulak aku tengah ligat buat cerpen, novel pendek dan yang sewaktu dengannya. Kalau betul diorang nak offer aku jadi penulis diorang, boleh gak. Dapat cari duit lebih. Hehehe...

Apa lagi ek, oh ya... Sempena Hari Kemerdekaan Malaysia tahun lepas, aku buat segmen tribute pasal Mat Luthfi  ngan Anwar Hadi. Tak kenal? Ala... yang vloggers yang hot kat Malaysia ni, even diorang belajar kat negera omputeh sana, tapi diorang tetap tak lupa bahasa asal, stil dengan loghat pekat utara lagi. Cheq habag kat hang.. Eh, terlebih sudaaa...Aku teringin nak jadi macam diorang satu hari nanti. Macam Anwar Hadi tu, pelajar IPG tu, boleh je main vlogging nih. Kan? Kan?

Masa kena virus ni, memang FUUUUU betul la...
Masa yang membuatkan aku panas hati tak lain tak bukan kena serang virus. Memang macam orang gila aku dibuatnya. Tak tentu hala, tak tentu arah, tak tentu nak waras, senang citer. Makan tak kenyang, walhal dah bermangkuk-mangkuk aku telan, berak tak lawas walaupun dah sejam aku teran, tidur meracau-racau walaupun dah dikejut beberapa kali. Bila dah bukak beberapa blog yang pernah mengidap penyakit yang sama macam aku ni, so aku pun buat reference kat blog diorang, memang membantu! At last, blog aku pulih semula. Tak guna tol punya spammers!

Mula dari taun lepas, aku mula buat slot-slot baru untuk blog aku, macam Celoteh Kak Leha, Diari Kak Jem,  Pesan Pak Wan, Edisi Prof Eskenen Uun, Muhasabah, Alam Angker, dan Memori. Dari slot-slot ni, senang sikit viewers nak baca entry-entry lain dalam slot-slot ni. Sistematik, bak kata nenek aku. Hehehe... Tiap dari slot ni, ada enry yang memang meletop macam popcorn; macam Ini Satu Amaran!!!, Balik Dari Kubur Bukan Semua Suka KitaExamophobia ngan Tora, JoJo dan Ding Dang.

Bertemu dengan Zudien ngan Yassin... such great friends, wish they were my classmates...
 Yang paling best sekali aku rasa bila jadi blogger ni, aku dapat berkenalan dengan blogger-blogger lain. Ramai yang komen, tak kira yang bernama, mahupun 'insan tak ingin dikenali'. Kawan-kawan kat fb pun ramai yang singgah, sampaikan kitorang plan nak jumpa ni. Jumpa dengan 2 sahabat fb pada permulaannya (credit to Aldzarfiq sebab kenalkan aku kat diorang nih), pastu saling komen-mengomen kat blog satu sama lain sampailah ke pertemuan eksklusif kitorang kat Mid Valley. Sekarang ni dah jadi kawan, but untuk jadi best buddy tu belum lagi la. Not reach at that point yet.

Baru-baru ni, aku buat satu entry yang panas lagi mendidih, Kami Tak Tinggal Atas Pokok!!!. Entri ni aku buat bila ramai kawan-kawan aku yang belajar kat negeri-negeri lain kat semenanjung ni macam tak diterima, malah dihina, dicaci, dimaki, even orang pandang rendah kat kitorang yang duduk nun kat Borneo sana. Walhal, kata 1 Malaysia, tapi kat mana 1 Malaysianya tu? Ce citer... Ce citer...

This is a farewell from me to my fans.... sob... sob...
OK la, takleh nak cakap banyak sangat, nanti bertambah sayang pulak aku nak delete blog ni. Aku nak ambik kesempatan ni nak ucapkan jutaan terima kasih kat korang semua; tak kiralah yang setakat jadi follower je ke, jadi reader je ke, atau pengomen je ke, semuanya aku hargai. Semoga hidup korang semua ceria sentiasa kerana mulai esok, tiada lagi blog bernama AKU ADALAH AKU...
Assalamualaikum, selamat tinggal! (T_T)

-Azwan Lai Azahari-
(19.02.2012, 21:00)

"Walau apapun yang terjadi, aku adalah aku, aku masih lagi aku, dan aku tetap menjadi aku..."

AAA : Sayang sangat kat blog ni... Apapun, aku akan terus menulis! Doakan kejayaan aku yo~

2 comments:

dariilhamkehati said...

na delete darrr ~~ ;(

Azwan Lai Azahary said...

takpe... insyaAllah, kalau ada masa ti akan ada balik la legasinya...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...