Pages

October 3, 2011

Memori : H1N1



H1N1... Hahaha... tiap kali dengar perkataan ni, mesti muka aku akan merah gila macam sos cili thai. Apa taknya, masa tu tetiba je nama aku dengan 9 rakan yang lain meledak meletus mengalahkan meletusnya fenomena Gaga dan Bieber fever (sorry, but both of you can't beat me... hehehehe). Gara-gara 10 orang ni, sekolah tutup seminggu (17 Julai - 23 September 2009). Dah la masa tu sekolah kitorang nak perfect score SBP zon SQL (bagi sapa-sapayang tak tau tu, maksudnya Sabah, Sarawak dan Labuan ye).

Nak dijadikan ceritanya lah kan, ada sorang pelawat ni dari Australia, melawat sekolah aku. Masa tu lak, batch aku ada wat event ala-ala Malaysian Idol, Bintang Sainsku - masa tu malam Finale. So, alang-alang dia dah ada, jemputlah dia sekali untuk bagi komen dan tengok aktiviti kitorang. Aku lak, malam tu bertindak sebagai MC, dah tentulah kena sentiasa berada dekat dengan dia kan, especially masa dia nak bagi komen. Malam tu gempak gila, best sesangat. Mr Philip (pelawat tu) pulak siap puji melambung lagi, sapa tak seronok kan.

Seminggu lepas tu, tetiba ramai pelajar demam secara serentak. Dah macam cerita Zombi Kampung Pisang dah aku tengok. Masa tu aku belum kena lagi tau, lepas best friend aku yang sorang ni (A bukan nama sebenar) demam panas, aku siap papah dia ke sana ke mari, last-last berjangkit kat aku. Masa aku demam tu, ada 4 orang lagi budak batch aku (Form 5) yang demam sama. Pagi tu PK HEM buat spotcheck, tengok sapa yang demam. Dekat-dekat nak suku pelajar yang demam, serentak lak tu. Ari tu sepatutnya ada kem BTN tau, tapi tak dapat nak join. Yang menambah unsur suspensnya lagi, ada segrup lagi yang tengah kem dari sekolah kitorang turut demam, menyebabkan kem BTN terpaksa dibatalkan.

Maaflah, gara-gara kitorang, sekolah tutup seminggu


So, tengah hari tu , Jab Kesihatan datang ke sekolah, nak check kitorang yang dah macam ikan paus terdampar kat pantai je. Hari tu, buat pertama kalinya, aku naik wilcha (sebab junior tak dapat nak papah), memang dah terkulai lesu je atas wilcha tu. Masa nak makan ubat yang diberi pegawai kesihatan tu pun, junior yang tolong. Mak aih, layanan VVIP beb. Bukan selalu. Air mata tak henti-henti mengalir ni ha, menahan bahang kepala yang rasa macam bertih jagung yang nak bersepai je ni. So, lepas inspection tu, kitorang dibenarkan balik ke rumah masing-masing. Here the real story begins...

Masa tu baru je call mama cakap nak balik, tetiba papa pulak yang call suruh stay je kat umah aunty (kat Kuching). Bila ditanya kenapa, papa dengan selamba dadahnya bagitau Jab Kesihatan ada call papa inform yang aku ni positif H1N1. What??? Rasa macam nak pengsan je. Sekarang baru aku paham perasaan orang yang baru dapat tau yang dia dijangkiti HIV/AIDS. Fuhh.... petang tu jugak, papa, mama ngan sorang lagi aunty aku (nurse) datang lawat aku. Dah la aku takleh pegi luar, duduk terperap dalam bilik je, macam siput sedut dalam akuarium. Boring gila tahap gajus! Naik semput pakai topeng ni ha, dah macam ninja dah. Kalau cute macam Power Rangers Purple takpe gak. Sampailah seminggu, aku pun beransur pulih (seriously, masa tu aku tak sure aku dah pulih ke tak).

Seriously, aku tak rasa aku hensem masa pakai topeng ni. (T_T)


Sekolah kitorang masuk newspaper! Tajuk besar dia : 10 PELAJAR SMK MATANG KUCHING POSITIF H1N1. Pergghh.... Pastu, terus meledak nama aku naik (apesal dalam 10 orang tu, nama aku jugak yang naik ha?). Huh, ada ku kisah??? `Nafsu nak keluar jalan-jalan kian membara. Ditambah kawan-kawan ajak kuar pegi Karnival Jom Heboh, apa lagi. Jalan lah... Memang degil tahap cipan aku ni. Masa tengah lepak-lepak kat shopping complex, boleh lak kantoi ngan PK HEM sekolah aku. Aku terserempak dengan anak dia merangkap junior aku jugak, pastu dia boleh lak bagitau dengan mak dia. Adoyai.... Bahaya dikesan! Bahaya dikesan! Bahaya dikesan!

Balik je sekolah tu, terus kena sembur dengan PK HEM. Malu beb kena marah, tapi muka maintain je selenga macam buaya tahan berak cair. Aku teruskan operasi aku mencari 9 lagi 'geng' aku yang lain. Rupa-rupanya, 9 orang tu memang sebilik dengan aku masa dalam bilik sakit hari tu. Hampeh betul. Yang aku tau, 3 orang lagi tu berkongsi kusyen dengan aku (takde bantal, so kusyen pun kusyen la, asalkan dapat baring) masa kat bilik tu. 5 lagi tu yang datang dan pergi bilik tu. Aku cuma kesian dengan sorang junior aku ni (one of us too), sampai bengkak teruk dia punya bibir. Nasib baiklah fast action diambil oleh JPP. By the way, terima kasihlah kepada JPP exco kesihatan masa tu, Daus and the geng sebab jaga kitorang dengan baik. Macam pusat kebajikan orang tua-tua pulak dah. Kepada rakan-rakan sebatch yang mendoakan kesihatan aku, tolong aku masa nak inspection tu, I really appreciate that. Kenangan ni takkan aku lupakan sampai bila-bila.  Apa yang aku bayang masa sakit hanyalah satu, MATI! Alhamdulilah, aku masih diberi kesempatan untuk hidup supaya dapat ceritakan detik penuh duka (dukalah sangat) bila merasa penyakit ni.

Oppp... Opppp.... Oppppp.... Satu persoalan masih berbaki kat sini:


SIAPA YANG BAWAK VIRUS TU KE SINI HAH???

Kita serahkan kepada Ejen Mulder dan Ejen Scully dari X-Files untuk menyiasat....






AAA : gara-gara benda ni gak, orang panggil aku Az-swine.... Sabo je la... (T_T). Orang tak brani sangat nak dekat dengan aku sangat masa tu. rasa begitu terpinggit, ibarat melukut di tepi guni beras borneo. Huhuhu... 

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...