Pages

September 24, 2011

Hantaran Kawin = Jual Anak?

Pernah baca harga hantaran kawin mengikut tahap pendidikan semasa?



Senarai bayaran mengikut tahap pendidikan:

UPSR, PMR/SRP : RM1,000-RM3,000
SPM : RM3,000-RM8,000
STPM/DIPLOMA : RM8,000-RM12,000
DEGREE : RM12,000-RM15,000
2ND DEGREE/MASTER : RM15,000-RM20,000
PHD : RM20,000-RM30,000...

Jap! Jap! Jangan komen apa-apa dulu... Tengok apa jadi kat bawah ni...

Mak Cik : Anak makcik belajar tinggi kat oversea dulu. Makcik taknak letak harga. Tapi biarlah berpatutan. Selalunye yang belajar tinggi dalam lingkungan 20ribu. Tapi inilah satu-satunya anak perempuan makcik. Harap faham-fahamlah ye...

Mat : Saya paham maksud makcik. Tapi saya harap makcik pun pahamlah ye. Kalau terlampau tinggi, terpaksa ditangguhkan nanti. Biarlah dicepatkan, biar jauh dari maksiat.

Mak Cik : Kalau kamu tak mampu, anak makcik ni bukan tak laku. Ada berderet lagi yang tengah tunggu. Kalau harga rendah, nanti apa pulak orang cakap.

Mat : Kalau makcik nak jual anak makcik macam jual kereta, kita buat macam ni. Sekarang jugak saya bayar downpayment RM2000. Saya bawak balik anak makcik, malam ni saya test drive dulu semua.. Kalau barang dalam semua bagus, jangankan RM20,000.. RM200,000 pun saya berani letak. tapi kalau dah lemau, enjin pon tak bagus dan pernah rebore.. Puiihh!!.. Anak makcik sekali dengan deposit tu makcik boleh simpan!

Moral: Jangan djual beli pernikahan itu, kalau jodoh di depan mata jangan ditolak, jual mahal sangat,andartu la jawabnya...

6 comments:

A.I.N.S.Y.A.H said...
This comment has been removed by the author.
A.I.N.S.Y.A.H said...

pandai mat jwab eh..

noor khairunnisa said...

:)

Azwan Lai Azahary said...

hahahaha... tapi itulah realitinya kan?

Ku Azhar said...

nk kawin skrng pn susah T_T

Orang Kita said...

hermm,, tol gak tuh,,

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...