Pages

January 3, 2012

Novelog : Ruang Hati [Bab 1]



Samsung Galaxy dibelek-belek sedari tadi. Terpancar riak resah di wajahnya. SMS yang diterimanya sebentar tadi benar-benar mengganggu fikirannya kini.  Pandangan yang kosong dilontarkan ke luar balkoni apartmen mewahnya. Warna-warni cahaya kota ternyata tidak dapat mengalihkan perhatiannya. Hatinya kini semakin resah.
Assalamualaikum. Abang, Fatin dah cuba nak lupakan abang, tapi entahlah. Fatin tetap tak dapat nak lupakan abang. Fatin tau abang takkan terima Fatin lagi, tapi Fatin Cuma nak bagitau kat abang, Fatin sangat cintakan abang. Walaupun hubungan kita hanya sekejap, tapi abang dah berjaya ubah Fatin jadi manusia yang berguna.
Ah, kenapa harus aku fikirkan tentang perempuan yang telah melukakan hatiku, getus hatinya. Tidak dinafikan, perasaan kasih dan sayang terhadap bekas kekasihnya itu masih menebal di lubuk hatinya. Tapi perasaan cinta? Perasaan itu sudah lama terkubur bersama-sama memori yang cuba dipadamkan dari halaman hidupnya.
Tittt! Tittt!
Satu lagi pesanan SMS diterimanya. Dengan malasnya  dia membuka inbox dan dia terpaku seketika apabila membaca mesej yang diterima.
Abang, Fatin rindukan abang. Fatin tahu Fatin banyak lukakan hati abang, tapi Fatin harap abang sanggup terima Fatin semula. Mungkin kita dah tak macam dulu lagi, Fatin terima, abang. Fatin terima. Fatin rindukan abang. Boleh tak kita mulakan balik hubungan kita?
Apa? Nak mulakan semula? Fikirannya semakin bercelaru. Sedikit demi sedikit, memori yang telah dibuang sekian lama kembali menerjah fikirannya. Hatinya kini berbelah bagi, sama ada mahu menerima gadis yang pernah meninggalkan sejarah hitam dalam hidupnya ataupun memberikan peluang kepadanya sekali lagi.
Sudah setahun dia hidup bersendirian tanpa teman istimewa di sisi. Melihat rakan-rakannyayang sudah berpunya dan bahagia dengan pasangan masing-masing membuatkan keinginannya untuk bermanja kasih kembali bergelojak. Dan di saat-saat sebegini, bekas kekasih yang ingin dilupakan seumur hidup kembali menghantui hidupnya.
Perlukah dia memberi peluang kepada Fatin? Bagaimana kalau aku terluka lagi? Kami memang serasi ke? Bertubi-tubi soalan hinggap di kepalanya. Hajatnya hendak berehat pada malam ini terbantut gara-gara gadis bernama Fatin itu. Bukan sekali, tetapi dua kali hubungan mereka putus di tengah jalan. Masa mula-mula dahulu Cuma bertahan selama setahun gara-gara kehadiran orang ketiga dalam hubungan mereka. Dia terpaksa beralah dan mengundurkan diri kerana terasa diri tidak lagi dihargai.
Beberapa bulan kemudian, dia mendpat tahu yang teman lelaki Fatin telah berlaku curang di belakangnya, membuatkan Fatin tidak keruan dan sering menangis  setiap malam. Atas dasar kasihan, dia kembali ke pangkuan Fatin. Malangnya, hubungan tersebut Cuma bertahan selama tiga bulan. Seakan-akan terkena badi, dia membawa diri kerana terlalu kecewa.  Nampaknya cinta atas dasar kasihan dan simpati tidak mampu menjamin kebahagiaan. 
Masa yang berlalu dirasakan bergerak begitu perlahan.  Jarum jam seakan-akan bergerak dengan lesu, seolah-olah kehaibisan bateri. Dia bersandar lesu di balkoni. Bunyi hiruk-pikuk kota telah bejaya mengalihkan perhatiannya buat seketika. Segala kekusutan yang menyesakkan kepala dilontarkan jauh-jauh dari mindanya.

Handphone dicapai dan jari-jemarinya pantas menaip sesuatu. Mesej yang agak panjang lebar itu dihantar kepada sahabat karibnya. Dia tahu sahabat karibnya itu sentiasa membantunya di kala kesusahan.  
Deringan  lagu  I’ll Never Let You Go Even If I Die dendangan 2AM berkumandang meminta panggilan dijawab. Lantas handphone yang berada di meja dicapai dan panggilan dicapai. Kedengaran suara sahabatnya di hujung talian dengan pelat utara yang pekatnya.
“Hang dah pikiq masak-masak ka? Kalau hang betui-betui sayang kat dia, hang ON saja lah. Aku sokong ja apa keputusan hang.”
"Tapi kan, dia masih muda kot. Masih sekolah pun lagi. Tapi tu la, aku belum ready lagi nak bercinta lagi ni, dah serik dah pun.”
“Kalau lagu tu, hang buatlah keputusan yang patut. Ingat, jangan pisang berbuah dua kali sudahlah.”
“Ermmm.... oklah. Rasanya aku dahtau jawapannya. Thanks,bro. Assalamualaikum.”

Dia menghembus berat. Badannya dihempas ke atas sofa yang empuk. Terasa ketegangan di tubuhnya sedikit longgar. Kesibukan seharian di sekolah  ditambah pula dengan masalah ini benar-benar membuatkan dirinya penat dan tidak berdaya.  Mata ditutup, cuba untuk tidur buat seketika waktu.
Jam menunjukkan pukul 11 malam.  Masa untuk melelapkan mata yang sudah kepenatan setelah seharian berjaga. Badan sakit-sakit menandakan sudah tiba masanya untuk berehat. Jika tidak, jatuh sakitlah jawabnya. Badan yang kepenatan dihempaskan ke atas tilam yang empuk. Tanpa disedari, mata terlelap sambil bau lilin aromaterapi yang harum semerbak mengiringi tidur lenanya yang panjang.

[bersambung...]

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...