Pages

January 12, 2012

Darah Oh Darah!


Hari ni buat pertama kalinya aku memecah rekod aku dengan memberanikan diri untuk dermakan darah aku yang tak seberapa ni. Sebenarnya aku tak adalah nak dermakan darah ni sangat, memandangkan aku ni fobia tahap gaban dengan jarum dan apatah lagi darah.
Masa mula-mula masuk ke gym, tengok ramai orang tengah beratur kat kaunter sebelum menderma darah. Rasa cuak dah makin membelenggu, air mata tiba-tiba rasa nak keluar, masa tulah rasa takut aku datang balik. Lepas register, perlu pegi 3 kaunter terlebih dulu sebelum ke katil 'maut' sebelum darah dicabut dari tubuh.

Kaunter 1 : Ukur berat badan
Kaunter 2 : Blood grouping
Kaunter 3 : Blood pressure test

Masa kat kaunter 1, still takde masalah. Aku baru je tau berat badan aku naik 7kg. Almaklumlah, baru naik cuti kan. Nanti joging la nak kasi turun balik berat badan. Kat kaunter 2, fobia bermula. Kan sebelum nak tau kita ni ada darah jenis apa, diorang akan 'tebuk' jari kita dulu. Walaupun benda tu tak menyakitkan, entah kenapa bila sampai turn aku je, rasanya menyengat hingga ke pangkal hati. Sikit lagi air mata nak keluar, nak menangis malu. Tiba-tiba rasa menyesal pulak nak derma darah. Nak patah balik tak boleh pulak. Classmates dah berjaya halang aku dari mengundur diri. Takpe, at least aku tau aku ni darah jenis apa... O!!! Lebih 3/4 dalam kelas kitorang yang berdarah O, yang lain berdarah AB ngan B je.

Seriously, aku memang takut dengan jarum, sampai dapat nightmare kot.

Tiba je kat kaunter 3, masalah pun bermula. Doktor yang tengah check blood pressure terkejut. Dengan suara yang lantang dan jelas, dia cakap macam ni.

"Dik, tingginya b.p. adik! 140/90! Adik ni ada sakit apa-apa ke?"

Bayangkan, dalam masa yang sama, semua mata kat dalam gym tu terarah tepat kat aku. Aku just mampu tersenyum macam kerang busuk. Last-last, akak senior kat belakang aku tolong back-up aku...

"Maybe dia stres tu kot doktor."
"Siapa yang tak stres, cuba bagitau"
"Ala doc, diorang baru start degree tu. Terkejut assignment tiba-tiba melambak kot."

Terima kasih kak! Memang tak dinafikan la, sejak dua menjak ni aku stres sebab banyak sangat benda nak dibusykan, tak kira akademik ataupun jawatanyang dipegang. Next week la kot nak check kat klinik, mana tau ada apa-apa ke. Doktor tengok aku atas bawah atas bawah, macm tak percaya aku dapat darah tinggi dalam usia yang agak muda. Walaupun aku sebenarnya tak berapa nak layak nak derma darah, tapi doktor yng sorang lagi tu bagi jugak aku derma.

Seriau kot masa ni, lagi-lagi masa nak cucuk jarum tu
Aku terus meluru kat katil 'maut' yang aku takuti dari dulu lagi. Buat pertama kalinya dalam hidup aku, aku baring atas katil tu, menunggu masa lengan untuk 'ditebuk' oleh kakak-kakak nurse yang memang peramah. Hilang sikit rasa gugup kat dada. Alih-alih, dah habis dah. Mungkin sebab tekanan darah tinggi sangat, darah laju je penuhkan paket tu, macam mat-mat rempit je aku tengok. Asalnya aku sepatutnya derma dua paket darah, tapi sebab kesuntukan masa nak masuk Zohor pulak masa tu, so ambik satu paket je la. Tengok darah sendiri dalam paket pun rasa macam nak pitam, fobia tahap kronik punya angkara.

Lepas penuh dah paket darah tu, kitorang tak boleh terus bangun. Kena berehat dalam 15 minit macam tu, atas langkah-langkah keselamatan. Mana tau tetiba je pengsan kat tengah jalan, siapa yang susah? Diorang jugak. Aku pun tersandar lesu dengan muka pucat lesi (kalauditoreh sekalipun, memang takkan keluar darah pun) sebab rasa seriau masih belum reda. Nasib baik ada classmates yang setia kat sisi aku untuk diajak berbual. Diorang sebenarnya bukannya nak temankan aku sangat pun, diorang cuma nak tengok reaksi aku sebab diorang semua tau yang aku ni takut darah ngan jarum. Disebabkan aku suka kacau diorang kat kelas, kiranya nilah masa diorang nak balas dendam - tengok muka aku pucat lesi bila tengok jarum sudah memadai untuk diorang
Apa-apapun, semuanya dah selesai. So, aku kena makan banyak balik sebab nak ganti balik darah. Apa taknya, balik ke bilik pun kena papah, sebab kaki dengan tangan dah kebas. Petang tu pulak ada kelas, aku gagahkan jugak dengan kaki aku yang terketar-ketar tu.
Pengalaman ni tak akan aku lupakan sampai bila-bila. Lain kali, maybe... maybe la aku akan derma darah lagi. Maybe... Pesanan akhir dari aku:


AAA : Rasa fobia dengan darah dan jarum tetap ada kat dalam diri aku (T_T)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...