Pages

January 5, 2012

Novelog : Ruang Hati [Bab 2]



Sedari tadi dia cuba untuk tidur, namun tidak berjaya.  Kegelapan malam sudah semakin pekat namun matanya masih lagi celik dan belum menunjukkan tanda-tanda untuk lelap.  Adik kesayangannya, Aqmal sudah lena tidur di sebelahnya. Zahara kelihatan comel apabila tidur , bantal peluk Angry Bird dipeluk erat. Sesekali terpancar senyuman sekilas di bibirnya. Mimpi indah agaknya, getus Fatin sendirian.

Rambut si cilik diusap perlahan. Wajahnya yang putih mulus dan . Senyuman pendek terukir di bibir, tiba-tiba air mata yang mula menuruni pipinya. Kening dikerut sedikit menandakan dia mengalami mimpi buruk.  Aqmal tersedar dari lena lalu mula menangis.Fatin yang yang baru sahaja angkat kaki kembali di sisi adiknya yang merengek kecil. Lagu ‘Bunga Matahari’ mengiringi dodoiannya. Mata si cilik mula terpejam rapat dan kembali lena dibuai mimpi. Fatin menguap beberapa kali, sudah tiba masanya untuk tidur. Kuliah akan bermula awal esok pagi.

Sony Galaxy yang terletak kemas di atas meja lampu dibelek-belek. Beberapa kali inbox dibuka, kalau-kalau ada sebarang mesej diterima. Dia mendengus hampa, lantas  handphone diletakkan kembali. Beberapa saat kemudian, handphone dicapai sekali lagi namun hampa, tiada mesej balas yang diterima. Maybe dia dah tak nak aku lagi dah, getusnya sendirian.

Dia tidak menyalahkan Irwan sekiranya dirinya ditolak. Bukan dia tidak pernah menjalinkan hubungan istimewa dengannya suatu ketika dulu. Mereka berdua bertemu buat kali pertama empat tahun yang lalu. Itupun pertemuan mereka hanya sebentar, semasa menjemput abangnya pada hari terakhir persekolahan abang sulungnya selepas selesainya peperiksaan SPM. Pada masa itu, abangnya duduk sebilik dengan Irwan.

Beberapa hari kemudian, Fatin meminta nombor telefon Iwan untuk dihubungi. Pada mulanya mereka hanya berbalas SMS, lama-kelamaan mereka mula bergayut dan akhirnya sering berjumpa dan keluar berjalan bersama. Walaupun perbezaan umur mereka adalah empat tahun, namun mereka tampak bahagia. Bagi keluarganya pula, tiada halangan memandangkan mereka sudah mengenali Iwan dari luar dan dalam. Abangnya pula kawan rapat kepada Irwan, jadi tiada masalah bagi Iwan untuk mendekati Fatin kerana abangnya sudah mengenali Iwan di bangku sekolah lagi. Mereka sering meluangkan masa bersama terutamanya waktu cuti sekolah.

Sudah adat orang bercinta, bukan semua hubungan akan berkahir dengan kebahagiaan. Keutuhan hubungan mereka sekali lagi diuji dengan kehadiran orang ketiga. Jejaka yang selama ini menunggu masa untuk meluahkan perasaannya kepada Fatin kecewa kerana Irwan terlebih dahulu memulakan langkahnya sedengkan dia belajar sekelas dengan Fatin. Sebenarnya, bukan Fatin tidak menyedari akan tindak tanduk Justin yang memang jelas amat menyukainya, namun dia menunggu Justin untuk meluahkan perasaannya dihadapannya sendiri. Apakan daya, Iwan tiba-tiba hadir dalam hidupnya menyebabkan bayangan Justin semakin samar dalam ingatannya dan akhirnya lenyap begitu sahaja.

Namun, Justin tidak mengalah begitu sahaja. Di saat hubungan mereka berdua dilanda badai, Justin muncul untuk berada di sisi Fatin sepanjang masa. Tambahan pula, keluarga Justin dan keluarga Fatin amat mengenali antara satu sama lain memandangkan mereka pernah hidup berjiran suatu ketika dahulu. Ini menambahakan lagi bahang di dada Irwan. Hubungan mereka ibarat retak menanti belah. Setiap masa Irwan merasakan dia seakan-akan dikhianati. Fatin pula seringkali menumpahkan kaca jernih kerana begitu terasa sakit jiwa dan raganya. Akhirnya, Fatin jatuh sakit namun tiada kelibat Irwan langsung di sisinya. Yang ada hanyalah Justin, jejaka yang memendam perasaan terhadapnya selama ini.

Justin pula semakin menunjukkan belangnya. Dia berusaha sebaik mungkin asalkan Fatin dan Irwan putus, walau dengan apa cara sekalipun! Dia mula menghasut Fatin untuk meninggalkan Irwan. Dia juga memburuk-burukkan Irwan di hadapan sepupu dan kawan rapat Fatin.  Irwan pula sengaja disakitkan hatinya dengan satira bahagia mereka berdua, kononnya. Tidak cukup dengan itu, dia dicemuh dan dihina secukup-cukupnya oleh kawan-kawan dan sepupu Fatin.  Fatin yang termakan dengan hasutan Justin mengambil keputusan yang pasti akan disesalinya seumur hidup, iaitu putus dengan Irwan. Irwan hanya menerima keputusan tersebut dengan redha dan sabar. Bukan dia tidak mahu memujuk Fatin untuk menimbang semula keputusannya, tapi perasaannya terhadap Fatin semakin hari semakin pudar kerana terlalu banyak disakiti. Akhirnya, Irwan membawa diri untuk menenangkan diri yang kecewa.

Justin adalah orang yang paling gembira sekali kerana rancangannya sudah berjaya, tiada lagi dinding yang menghalangnya untuk mendekati Fatin yang kini sudah single! Dia mula mendekati Fatin di saat Fatin berasa tawar hati untuk berpacaran semula. Justin sentiasa ada di sisinya hampir sepanjang masa. Dialah pakar motivasi, dialah penasihat peribadi, dialah pak lawak, dialah pendengar masalah, dialah teman menangis. Fatin mula berasa terharu dengan apa yang dilakukannya. Sedikit demi sedikit, hatinya mula terbuka untuk menerima Justin di dalam hatinya. Fatin telah berubah sepenuhnya, daripada seorang yang sentiasa berlinangan air mata, akhirnya menjadi seorang gadis yang sentiasa tersenyum. Beberapa bulan kemudian, mereka mula menjalinkan hubungan sebagai pasangan kekasih.

Alangkah malang nasib Fatin apabila hubungan mereka Cuma bertahan selama tiga bulan sahaja. Justin telah berlaku curang di belakangnya. Yang tambah memeritkan, bukan dia sahaja yang menjadi mangsa penipuan si palayboy itu, tapi ramai lagi rakan-rakan sekolah yang lain. Akhirnya, rahsia telah terbongkar. Tiada apa yang mampu dilakukan oleh Justin melainkan melepaskan Fatin. Dia merasa sungguh geram kerana Fatin satu-satunya gadis yang benar-benar dia cintai. Apakan daya, semuanya sudah terlambat.

Setahun lebih lamanya Fatin mencari Irwan. Semua kawan-kawan rapat dihubungi namun tiada siapa yang tahu di mana Irwan berada. Dia pernah cuba untuk menjejaki Irwan di Facebook dan Twitter, namun gagal. Sehinggalah suatu hari ...

“Atin, ni nombor baru Wan. Sepatutnya abang tak boleh bagi kat Atin. Tapi bila tengok Atin macam ni, kesian pulak abang tengok. Nah, mesej la dia, mana tahu hati dia masih terbuka buat Atin.”
“Terima kasih abang!”

“All the best, lil sis!”

Gembira di hati bukan kepalang. Senyuman lantas terukir di pipi menampakkan lesung pipit yang comel sekali. Apa tidaknya, rindu yang tertahan selama ini  akhirnya terubat jua.


[bersambung...]

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...