Pages

August 17, 2011

Wat Da Fish!!!

Bila ada masa terluang sikit, mesti kita nak online kan. Tak kiralah skype ke, Oovoo ke, facebook ke, twitter ke, lagi banyak akaun laman social, lagi jenuh nak update status. Masa tu khusyuk bukan ke main lagi, rasa macam nak tembus skrin laptop tu. Ceh, mengalahkan Clark Kent lam citer Superman pulak. Kalau masa wat esaimen, peeerrrgghhh…. Baru 5 saat dah terlentuk dah depan laptop tu. Air liur mencurah-curah dari mulut tu kalau ditadah cukup nak wat air cendol untuk berbuka. Belum campur yang selesema tu lagi, hingus dia…. Dah macam gam UHU dibiar seminggu dah. Ish,naik geleman aku, dahlah tengah makan sup tulang ni.



Entri aku kali ni bukanlah nak cakap pasal Superman ke, Batman ke, Otromen ke, Silvermen ke cermin kea pa ke benda merapu lagi lah. Tapi yang tak tahan ni, ada 5 benda ni yang buat aku bengang tahap bangang mengalahkan bengong level infiniti ni. Asal online je, ada benda-benda alah ni berlaku. Hish, aku angina betul la walopun aku bukan pompuan nak hangin tak tentu pasal sebab PMS. Daripada aku membebel mengalahkan Kak Jah jual popiah kat bazaar depan tu, baik aku story-story je…


1-Like tapi taknak komen…
Bila aku post something je, mesti ada orang like, siap ada yang tak kenal pun like, bergantung kepada ke’power’an aku mengayat kat fb. Tapi yang tak berapa sedap mata memandang tu, diorang like je, komennya mana? Kadang-kadang tu jenuh aku menunggu orang komen, tapi sunyi sepi macam kat bazaar yang takde orang pegi je. Nak tak nak, terpaksa gak aku menebalkan muka aku yang hensem ni komen kat post sendiri walhal belum ada orang komen pun. Sebagai starter katakan. Lepas tu, baru la berderet-deret la komen masuk. Baru la hot tadi bertukar menjadi cool. Kalau tak, tak pasal-pasal laptop ni aku lumat-lumat buat ulam masa sahur.


2-Suka post wall yang gedix tahap gaban
Ni nasihat wat aweks-aweks di luar sana, kalau ye pun gedik kan, takyah la nak tunjuk kat fb tu. Ni , macam-macam post yang gedix-gedix hinggakan aku pernah termuntahkan balik mee soto yang aku beli kat warung seberang sebab terbaca post tu. “Eh… Eh… tadi ada sorang mamat ni usha aq. Tapi bleh tahan la handsome giler! Ahax! Kalaulah I ada pekwe camtu. Tapi I buat-buat mahal je tadi, malas nak layan.” Eisyh... Tu pun nak kecoh sefb ke? Perasan ko tu cantik la sampai ada mamat tu nak usha-usah kau? Tu baru post, belum komen-komen dia lagi. Yang dah bercouple lak, bila sindrom asmaradana dah menguasai diri tu, mulalah post yang pelik-pelik. Gedix-gedix takpe gi, ni siap nak kiss-kiss lah, hug-hug la, golek-golek la, guling-guling la, dah macam sardine roll dah aku baca. Bila bercouple tu biasa lah, semua nampak indah je, tapi bila dah break-up semua sumpah seranah dari zaman mana, entah-entah zaman dinasour dulu dia maki ex dia dulu. Cakap ex dia tu s**l la, bodoh la, go to h**l la. Helo, bukan ko ke suka kat dia gak dulu, ko pun sama 2 kali 5 je dengan dia la. Kalau ye pun ada masalah ngan couple ke, ex ke, takyah citer kat fb, kalau nak gempak sangat panggil MELODI ke, TERJAH, tak pun bodo je lah.


3-Duit! Duit! Duit!
Ni yang buat aku panas ni, walaupun aku tak sehot Aaron Aziz ataupun Taylor Lautner, ada ke patut tag nama kita sesuka hati kat duit dia. Kalo bagi bebetol takpe gak, ni saja je nak promote duit tuh. Aku rompak karang baru tau. Aku bukan kata salah, tapi takyah la over sangat. Penuh noti aku ngan gambar tah apa-apa tah. Dah tu, ada pulak berchat-chat ngan kita, sampai nak paksa-paksa. Dah orang tak nak, tak nak ar! Kalau dah nak tu, nanti cari la korang, tak reti-reti bahasa lagi ke? Nak aku cakap bahasa apa, bahasa pokok ke baru nak paham? Pastu, tetiba je menyelit kat post kita promote benda alah tu. Terus hilang mood aku nak balas komen-komen kat situ. Adoyai… pening… pening…


4-Line slow mengalahkan elaun lambat masuk tiap bulan
Ni la dia bapak kepada budak masalah, line slow tahap gaban! Broadband dah bayar full, awal bulan lak tu. Slow dia tak dapat nak diungkapkan dengan kata-kata. Wai fai takyah cakap la. Aku rasa wai fai kat warung Pak Jabit lagi laju kot. Dah tu, nak block sesuka hati kepala antenna dia je. Kalau laman social ke, Youtube ke, takde la aku kisah sangat, ni sampai ada certain laman web memang untuk education pun dia nak block. Wat de fish!!! Fuuhh… terasa lapar lak, makan ikan bakar cicah budu lagi bagus!


5-Kejap-kejap connect, kejap-kejap disconnect
Sapa-sapa yang sedang atau pernah guna broadband ni, rasanya taulah persaan amarah yang teramat mengalahkan orang gila meroyan bila tengah syok online, lagi-lagi tengah download file ke, document ke, tetiba line disconnect. Memang nak mintak “Waaaccchaaaaa!!!” biar patah riuk modem tu. Sim kad tu rasa macam nak tumbuk guna lesung sampai separa lumat bagi kucing jiran makan, biar diorang mati tercekik. Hish, tak pasal-pasal lak kucing jiran jadi mangsa. Rasa macam nak bakar kedai yang jual modem tu kat aku ada gak. Masa saat-saat genting nil ah dia nak putus hubungan, masa malas nak guna, sopan je, siap full bar lagi line dia. Tip top bunya servis! Bila dah sampai ke mod bengap tu, servis terburuk kat universe ni. Kalau aku suruh alien kat planet lain pakai pun, diorang tak ingin! Kalau Autobot ngan Decepticon ada keluarkan broadband canggih, nak gak aku bela satu robot yang boleh transform jadi broadband tu.

So, korang nilai-nilailah sendiri ek. Bagi yang terasa tu, mintak maaflah banyak-banyak bersempena raya dah nak dekat ni. Bukan apa, ni hanya pendapat peribadi aku saja. Apa-apa pun, fikir positif, elakkan stress! Oh yeah…

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...