Pages

March 23, 2012

Siapa Yang Hina Agama Sebenarnya : Kita Atau Mereka?


"Wan, aku mau tanya sama kau nih. Kenapa ada muslim yang tidak sembahyang?"
"Kalau betul maksiat itu salah, kenapa ramai saja yang saya tengok couple pegang-pengang tangan, peluk-peluk kat luar?"
"Kenapa ya ramai yang tak pakai tudung, pakai seksi-seksi, sedangkan agama kamu suruh tutup apa nama benda tu, aurat?"
"Kenapa ya kamu pakai tudung, tak panas ka?"
"

Dialog di atas bukan satu rekaan, mahupun suatu metafora semata-mata, tetapi soalan-soalan yang kerap kali kepada aku. Ini antara soalan yang pernah diajukan kepada aku.

Tiada lagi rasa malu membuat dosa
sumber:rediesh.com

Dari zaman sekolah sampailah sekarang, aku boleh katakan 80% daripada kawan-kawan aku adalah yang non-muslim. Bukannya aku tak nak berkawan dengan orang yang seagama, tapi aku nak tau dari sisi mereka ni apa yang mereka tahu tentang Islam. Apa persepsi mereka terhadap Islam itu sendiri. Jangan terkejut bila aku cakap yang kebanyakan dariapda mereka  (mostly dari Sabah dan Sarawak) dah biasa dengan cara hidup Islam. Bertudung, tutup aurat, baca Al-Quran, baca sirah nabi terdahulu, even ada yang cuba-cuba untuk berpuasa. Kita yang muslim ni, ada ke? Solat entah ke mana, curi-curi makan masa puasa, pakai pakaian yang jarang dan sendat hingga nampak segala, Al-Quran dibiarkan berhabuk tidak dibaca, sirah nabi pula pernahkah mereka mengetahui akannya?

Anak muda semakin lalai dengan keseronokan dunia
Ada certain-certain muslim sekarang ni tak ubah hidupnya macam orang takde agama. Apesal lak aku cakap macam tu? Sebab, ramai yang hidup liar, buat maksiat, buang masa, buat benda-benda lagha, dah tu berzina. Mula lah berjinak dengan air kencing syaitan. Bila nyawa dah tersekat kat kerongkong, baru teringat nak taubat. Last-last, tak sempat nak mengucap. Kan tak pasal-pasal kena seksa kubur. Nauzubillahiminzalik, mudah-mudahan kita semua dijauhi dari perkara-perkara tersebut.


Astagfirullahalazim, bila akal fikiran dipengaruhi syaitan
sumber: Facebook

Bila orang lain hina agama Islam, kita bukan kemain lagi marah, lagi-lagi yang 'muslim atas IC' ni tadi. Ye la, at least ada la rasa marah mereka bila agama mereka dimain-mainkan kan. Aku pernah ajukan soalan kepada yang non-muslim, apakah mereka ini dibenarkan untuk menghina agama lain? Jawapan mereka...

Memang mana-mana agama pun takkan benarkan menghina agama lain sebab akan menyebabkan hilangnya kedamaian dan keamanan manusia. Saya pun marah ada yang tak tahu untuk hormat agama lain ni. Tapi kamu tak sedar ke, ada orang kamu sendiri yang sedang menghina agama kamu? Buat maksiat, buang bayi, buang masa, mabuk-mabuk, isap dadah, kaki samseng, murtad, kasi bakar itu Quran, yang buat itu bukankah majoritinya orang kamu sendiri ke? Yang tua pula, ramai yang pergi disko. Itu yang kami tengok la, kamu jangan marah la, tapi ini memang betul-betul terjadi. Kamu sendiri boleh tengok...


Aku hanya terdiam mendengar jawapan itu,memang ada benarnya. Mereka yang menghina agama Islam itu kebanyakannya orang Islam yang telah murtad, yang telah kecewa dengan Islam. Jangan dilupa, golongan Black Metal dan  JIT (Jangan Ikut Tuhan) yang tunduk pada 'Tuhan' Iblis yang diagung-agungkan. Maka selebihnya pula hanyalah muslim yang kurang didikan agama dari keluarga, ataupun telah dikaburkan dengan nikmat duniawi semata-mata. Dunia yang dikejar, akhirat terus dibuang jauh-jauh dari jiwa mereka. Ajaran Islam seakan-akan diperlekehkan bak dedaun yang bertebaran di jalanan, larangan agama juga yang dibuatnya dengan penuh rasa riak dan bangga. Bukankah ini sebenarnya satu penghinaan?

Terkejut? Jangan terkejut, inilah relaitinya sekarang...
Sumber:  ohduniaku.com

Di laman sosial seperti  blog, Twitter dan Facebook menjadi medan orang ramai yang memperlehkan agama Islam. Ada yang bangga mengaku mereka ini murtad, malah diberitahu kepada seantero dunia DIA TELAH KELUAR DARI ISLAM! DIA SUDAH BEBAS! Apa benar begitu, walhal seksaan kubur sedang menanti, tidak sabar-sabar untuk menerima 'mangsa' yang alpa dengan Tuhannya yang satu. Ada pula yang menghina azan, seolah-olah tidak pernah diajar oleh keluarga.

Masih ingat dengan Makcik Sitt Al-Wuzara?
sumber: ohduniaku.com

Disko, kelab malam, rumah pelacuran  'berkembang maju' di negara tercinta. Arak dan kondom dijual seperti menjual jajan merata-rata. Maksiat pula seolah-olah dihalalkan dinegara yang dikatakan sebuah negara Islam ini. Zina semakin menular. Malam ambang tahun baru dan ambang merdeka menjadi tarikh keramat iaitu permulaan kepada lahirnya generasi anak luar nikah. Akhirnya, yang menjadi mangsa siapa, mereka? Sudahlah membuat onar dan zina, kemudian, menyebabkan anak yang entah siapa ayahnya pula dicaci dan dihina masyarakat. Sudah berapa banyak dosa yang dikumpulkan di situ? Astaghfirullahalazim...

Satu persoalan yang ingin ditanyakan kepada anda...

Siapa yang menghina agama sebenarnya, kita sendiri atau mereka???

Fikir-fikirkan, renung-renungkan. Mohon maaf sekiranya entri saya ini agak keterlaluan. Saya hanya ingin berkongsi pendapat saya. Semua yang baik itu datang dari Allah SWT, dan apa yang buruk itu atas kekurangan diri saya sendiri. Wallahualam...

Budak Ohsem: orang sekarang lebih dengar cakap syaitan berbanding Tuhan

1 comment:

Sven Medyona said...

Danny Daniel..pernah berdebat dengannya dulu, ia masih kecil. Murtad kerana diperkotak-katikkan media, saya rasa. Dia mahir bahasa Arab, tapi banyak pelik cara di terjemah.

Ya. Saidina Umar r.a kata: "Allah akan menghinakanmu sekiranya kamu mencari 'izzah selain dari dalam Islam."

Sedih dengan generasi sekarang, kan?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...