Pages

March 27, 2012

Anak Sulung = Pengorbanan


Sarikei, 16 Mac 2012...
Papa   : Nanti cepat-cepat ko amik master, pastu sambung terus PhD
Aku    : Errrr, kalau tunggu lepas kawin tak boleh ke?
Papa   : Lepas ko graduate ni nanti la, kerja dulu kejap, pastu sambung , then apply jadi lecturer.
Aku    : Habis tu, bila nak kawinnya? Jadi lecturer kompom busy, takde masa nak pikir kawin.
Mama : Kadang kala abang sulung kena berkorban demi adik-adik dia.
Aku    : Takkan nak berkorban sampai tu skali?
Mama : Nanti semua adik bawah tanggungan along. Takpe kalau sekali sekala berkorban demi adik-adik
Aku    : =.='

Hurmmm... Agak tersentap gak la bila dengar mama ngan papa cakap macam tu. Apa, tak kawin? Memang la takkan kiamat kalo tak kawin pun, tapi aku nak gak merasa ada anak sampai sedozen (12 orang), pastu semua meneruskan legasi guru, pastu buat rumah besar gedabak  macam Profesor Xavier (X-Men) buat tu. Just anak-anak aku bukan mutan je la. Kalo jadi mutan, maunya pokai aku setiap kali nak beli kererta, baju, perabot semua. Tak payah naik kereta, naik kereta kebal terus, sumpah takkan ada yang berani nak cilok-cilok jalan depan kita. Berani ko buat hal,jadi kertas aluminium kereta ko aku kerjakan (ketawa kejam). Dah tu, dapat pulak isteri ayu, anggun, cantik macam Irma Hasmie tu. Perrrghhh.... terrbbaaaekkkkk (tersenyum sorang diri). Eh, melalut pulak aku. Sori la,  kalau bab kawin ni aku memang over-to-imagine sikit. Hehehe...


Tapi yang pasti, nanti karang aku akan kawin dulu kot, baru sambung study. At least aku kawin sebelum sambung PhD. Ye la, kata nak tanggung adik-adik. 4 orang tu beb. Kalau nak jadi cikgu je, mana nak cukup? Rumah lagi, kereta lagi, Astro lagi. Kalo dah sambung master tu, ok la sikit. astu ajar tuisyen ke, jadi penceramah motivasi. Kumpul duit banyak-banyak, baru la dapat nak sara keluarga. Kalo nak jadi cikgu cenggitu je dengan family yang ramai camtu, sampai bila-bila pun takkan tersara diorang tu hah.

Dalam konteks ni, perlu ke asyik abang sulung je yang berkorban? Habis tu, adik-beradik lain tak perlu ke? Dalam drama tv ke movie ke,  kita asyik dimomokkan dengan jalan cerita pengorbanan abang sulung, almaklumlah mak ayah dah takde. Asyik-asyik abang sulung je kena bersabar ngan adik, berkorban jiwa raga, ada yang sampai tak sekolah nak tolong sara adik, macam-macam. Dah tu bila dah besar, anak sulung diperlakukan macam sampah! Kalau aku dibuat macam tu, memang aku sumpah sorang-sorang jadi washing machine ke, astro beyond ke,  TV LCD HD ke, kereta Alphard ke. Dari menyusahkan aku, baik korang jadi benda-benda macam tu (kejam gila!).

Bukan nak merungut, tapi aku mewakili anak sulung sedunia (ASS, not ass), nak katakan di sini yang kitorang pun nak ada dunio kitorang sendiri, ada keluarga, ada rumah, ada kereta. Semua tu bukan lagi kehendak zaman sekarang ni, tapi keperluan. Nak hantar adik gi sekolah lagi, yang sorang nak kena hantar gi airport, yang sorang plak kena balik kolej. Nak sara guna $$$ memang la mampu, tapi nak menguruskan diorang tu sorang diri? Last-last aku yang tak terturun kerja karang. Kalau ada bini ni, senang la sikit. Boleh tolong masakkan, buat laundry semua. Kalau nak harapkan aku sorang, memang TAK la jawabnya...


Budak Ohsem : Jangan derhaka dengan abang / kakak sulung korang tau...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...