Pages

April 4, 2012

Dunia Semakin Kejam!



Sebelum aku mulakan entry aku ni, jom kita imbau balik 3 peristiwa besar yang pernah menggemparkan dunia dan kesannya dapat dirasa sampailah sekarang...

2004 :
Mayat adik Nurul Huda Abdul Ghani yang dirogol dan seterusnya dibunuh dengan sadis ditemui di pondok pengawal berdekatan rumahnya setelah keluar keluar ke kedai sebelum didapati hilang.

2007:
Mayat adik Nurin Jazlin ditemui dalam keadaan yang sangat menyedihkan setelah ditemui di dalam sebuah beg pakaian dan didapati bahawa dia telah dirogol sebelum dibunuh.

2012:
Mayat adik Nurul Nadhirah atau lebih dikenali dengan nama Dirang yang ditemui di kawasan ladang didapati telah dibunuh dan dibakar.

Sebenarnya bukan 3, malah boleh diakatakan hampir setiap bulan ada saja kes kanak-kanak diculik, didera secara seksual, dibunuh, malah ada yang sanggup membakar jasad kanak-kanak yang tidak berdosa. Bayangkan ibu mana yang tidak sedih apabila hanya melihat abu-abu jasad anaknya yang berbaki di lantai walhal beberapa hari sebelumnya kanak-kanak tersebut masih lagi berjasad, dapat dipeluk, dapat dikucup dahinya... tapi kini hanya abunya sahaja yang tinggal?

Nak bawak adik-adik pegi keluar jalan-jalan pun kena fikir dua tiga kali, lagi-lagi tempat yang jauh. Sebagai seorang abang, itu sajalah harta yang aku ada. Bila aku tengok balik muka adik-adik aku yang masih kecik, tak semena-mena air mata aku mengalir. Tanpa dipinta, tanpa dipaksa. Rasa kesian timbul bila mengenangkan sekiranya aku berada di tempat mereka? Adakah aku mampu tabah menghadapi kehilangan adik yang tersayang? Biarlah aku tak ada rumah, tak ada kereta, sebab benda-benda tu semua dapat dicari, tapi adik mana nak cari?

Bila difikir balik, adakah jenayah terhadap kanak-kanak ni diambil mudah oleh pihak berkenaan? Atau hukuman terlalu ringan sampaikan penjenayah sesuka hati mencabut nyawa kanak-kanak yang tak berdosa? Kenapa pula mereka yang masih kecil ini menjadi sasaran? Adakah kerana dendam keluarga? Mahukan wang? Ataupun nafsu semata-mata? Kanak-kanak diculik, kemudian diseksa tanpa belas kasihan. Sadis,sungguh sadis. Ada pula yang sanggup membakar hingga jasad mangsa sukar dikesan. Nauzubillahi minzalik, tak takutkah mereka bahawa Allah sedang memerhatikan perbuatan mereka? Tidak sedarkah mereka adanya malaikat yang ligat mencatat amalan kejahatan yang mereka lakukan?

Mungkin mereka terlepas dari pengadilan dunia, tapi bagaimana pula azab kubur? Pada hari kebangkitan kelak, adakah mereka ingin dicampakkan ke neraka? Tapi masih belum terlambat untuk mereka kembali ke jalan yang sepatutnya. Jangan pula mereka menyesal di saat-saat sakaratulmaut tiba, masa itu sudah terlambat. Apa yang ingin ditegakkan di sini adalah pembelaan terhadap kanak-kanak. Jatuhkan hukuman yang lebih berat supaya menjadi pengajaran buat manusia yang lain.

Bagi yang masih lalai menjalankan tanggungjawab mereka sebagai ibu bapa, yang selama ini tidak mengambil endah tentang anak mereka, di mana mereka berada, bersama siapa, beringatlah sebelum kena. Jangan biarkan tragedi berdarah ini terus menyelubungi atmosfera Malaysia. Wallahualam...

Entri ini merupakan tribute kepada kepada kanak-kanak yang menjadi mangsa kepada manusia yang tidak bertamadun. Diharap semoga keluarga allahyarham dan allahyarhamah bersabar dan tabah menghadapi dugaan yang serba besar ini. Saya berharap juga semoga penjenayah-penjenayah yang bertanggungjawab dibawa ke muka pengadilan dan dihukum dengan hukuman yang setimpal. Sesungguhnya perbuatan mereka itu terlalu kejam dan sadis. Walaubagaimanapun, saya tetap doakan semoga dibukakan hati mereka untuk bertaubat dan menebus segala dosa yang telah mereka lakukan. Amiinnn...

Budak Ohsem : sekarang ni culik anak orang macam hobi pulak dah

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...